Assalamualaikum

Terima kasih kerana sudi berkongsi bersama-sama di blog ini dan saling bertukar pandangan. Jika anda melakukan apa yang selalu dilakukan, anda akan mendapat apa yang selalu anda dapat.

Setiap perjalanan yang jauh bermula dengan langkah pertama. Tiada apa-apa yang terjadi tanpa langkah pertama.

20 Disember 2011

Cuti sekolah

Hari ini dah 20 dec... bermakna tahun 2011 hanya tinggal lagi 11 hari... Sesi persekolahan 2012 lebih kurang 2 minggu lagi.... dalam masa terdekat ini , banyaklah agenda yang perlu dilakukan... Nasib baik exam telah selesai..kalau tidak nak buat perkara2 yang lain pun rasanya tergendala...

Memandangkan gajipun dah kuarnye sekali dengan bonus 1/2 bulan gaji... kelengkapan sekolah mesti diselesaikan.   Barang2 kelengkapan anak2 dah dibeli kecuali hanya baju sekolah afiq dan azib sahaja... Sekarang ni bolehlah membeli baju sekolah Afiq..dah dapat surat untuk tawaran ke sekolah premier... Bila bagi tau je yg SBP yg dia minta tak dapat..nampak selamba je muka dan reaksi Afiq ni..bagi je surat tawaran ke SMK Tg Mahmud tu pun , biasa je... .. MRSM mintak jugak tapi persaingan sengit sangat..tambahan pulak minta MRSM Ulul Albad... kalau ada rezeki dapat... nak mengharap pun tak nampak jalannye..

Lepas exam ni rasanye relaks je.. agak2nye kepala dah tak stress kut..yg harunya nanti bila time kuar result... rasa takut pulak nak fifir..

06 Disember 2011

bila cuti sekolah

Bila saje time cuti sekolah....apa lagi..masa untuk relaks.. Rasanya minggu ni je baru nak relaks... baru selesai urusan berkaitan dengan kemasukan ke sekolah menengah... hari khamis lepas baru selesai isikan DASMUT 1... pemilihan murid2 ke sekolah elit ....  Cuma satu lagi yg tak beresnya...sppbs belum siap lagi...alamak malasnya nak online nak masuk markah untuk kssr ni..dah la mengajar thn 1 kssr ni rasanya masih lagi lunggang langgang...nak siapkan bank utk murid2 ..semuanya guna online..tu yg malasnya bila buka line jam jee..   

Rasanye kena pergi bercuti kemana2 ni..dah janji dengan anak2.. tapi masa tak de pulak... dah cuti2 ni abahnya ada kursus lah.. ada banyak perkaralah  yang nak diselesaikan... minggu depan pulak...afiq kena ujian mrsm...lepas tu ..umminye pulak nak exam...  bila sebut saje exam..semester ni rasanye seram sejuk je nak jawab soalan nanti...rasanye kepala ni dah jem dah...tengok saje modul mt kedua2nye.. dah macamana nak jawab soalan... bila dah tua2 begini nak hafal formula pun dah tak lekat kat kepala...ni kan pulak dalam bi...

26 November 2011

kenapa sepi..

Dah lama tidak menulis di blog ini....kesian sungguh ia terbiar tanpa berita2....  setiap kali nak menulis..banyak perkara yang perlu di selesaikan pada penggal akhir persekolahan...

Segala benda kat sekolah ni semuanya kena disiapkan secara online... dok pulak kat sekolah sekarang ni mana ada talian internet..cuma dekat pejabat dan bilik acsess yang hanya ada satu pc saja yg ok..tu pun kadang-kadang dapat, kadang  'hang jee.'...

At lastnye kena cari jgk le "beruk ( istilah baru )" utk dijaga..baru dapat guna intenet...tu pun nasib badan le...line kadang2 slow... kalau kat rumah ni mana ada mase nak bersantai depan komputer...

 Nak isi 'saps' ....markah2 kena key in...dan nak selesaikan markah 'bank' untuk kssr...pada 'sppbs'.... itu tak termasuk lagi nak selesaikan berkaitan dengan penutupan buku kedatangan murid, buku rmt, pengagihan kelas utk tahun hadapan, buku markah pkbs....   kena kemaskini smm murid utk bantuan persekolahan 2012...  Mujur jugak penyelaras upsr dah bertugas semula...semua borang kemasukan ke sek men dia yg uruskan....   akhirnya kena selesaikan urusan sekolah afiq utk thn depan...

Dok sibuk benda2 gtu... 3 tugasan oum perlu disiapkan juga pada minggu akhir.. 2 tugasan hantara secara online.. satu lagi proposol kajian... wah sakitnye kepala nak selesaikan semuanya...  Dalam dok sibuk pasal tugasan ni... pada minggu akhir persekolahan juga ada 3 majlis pada  selasa hari anugerah kecemerlangan...kena pulak jadi s/u..alamak kena uruskan semua perjalanan majlis..nasib baik semuanya beres belaka...  pembahagian wang off RM 100 kepada semua murid... pembahagian dibahagikan mengikut guru kelas masing2... dan akhirnya utk hari khamis.. results upsr keluar... Alhamdulillah, anakanda mendapat 5A.. dan results kelas bagi mp mt meningkat...  berbaloi dengan segala penat lelah selama ini...


Bila cuti ini lah baru dapat peluang untuk rehat2 kan diri..namun exam pada pertengahan bulan 12 jangan dilupa... hahaha  buku2 kena dibaca nantikan apa yg nak ditulis pada kertas nanti...


 

09 Oktober 2011

bila Che Ma ke Mekah

Sekarang ini dah masuk musim haji... telah menjadi satu trend, bila time haji je..yg pergi hantar orang haji lebih ramai mengalahkan suasana hari raya..  .Pada hari Rabu , 5 Oktober  yang lepas, Che Ma dan ayah Yie telah selamat berangkat ke mekah...

 Alhamdulillah perjalan mereka selamat tiba di Juddah pada lebih kurang jam 5 petang bersamaan dengan pukul 10 lebih di Malaysia....  memandangkan ramai sangat yg datang di airport, kereta terpaksa di parkingkan di kawasan perumahan depan stadium..so berjalan kaki lah dari sana untuk ke airport... nasib baik anak2 Che Ma tak di bawa bersama, kalau tak susah juga...dengan keramaian di sini serta yang paling haru nanti mesti lah Jihah dan Hana menangis2...  sebelum keberangkatan, berlaku juga drama air mata...manakan tidak terpaksa meninggalkan anak2 yg ,masih kecil.... terpaksa mengamanahkan tanggungjawab kepada orang lain....   itulah pengorbanan yang perlu dilakukan demi menuntut rukun iman yg ke 5..

Alhamdulliah, anak2nya tidak meragam.... biasalah dengan karenah...  Semoga mereka berdua akan dapat mengerjakan haji dengan yang terbaik dan sentiasa diberikan kesihatan yang baik untuk beramal ibadat...




Sebaik saje keluar dari airport... pergi le cuci2 mata kat GIANT...abis jugak duit... lastnye beli makanan dan makan kat pantai...Azib dan Alani yg beria-ia sangat nak makan....






05 Oktober 2011

Sekitar lawatan ke Kuala Terengganu

Perjalanan ke Kuala Terengganu tidak ada sebarang kesulitan, semuanya berjalan dengan lancar walaupun dengan bilangan murid seramai 86 orang... guru2 yang mengikuti lawatan ini bimbang juga kerana ketiadaan guru lelaki... namun semua keadaan terkawal.

Cuma perjalanan lawatan ini agak terlewat dengan masa  yang diperuntukkan..ianya merupakan  perkara yang tidak dapat dielakkan bila masuk ke pusat membelai-belah..mesti ada murid2 yg tercicir dari kumpulan dan membuat hal sendiri... inilah perkara yg berlaku... kelam kabut juga nak mencari 2 orang lagi murid itu. kelewatan ini menyebabkan rombangan lawatan agak terlewat sampai ke sekolah seperti masa yang ditetapkan . 

Semua  tentatif yang dirancangkan dapat dilaksanakan kecuali menaiki bot kerana keadaan yang tidak mengizinkan..  

















28 September 2011

lawatan dan lawatan

Sebaik sahaja UPSR selesai...bukan bermakna kerja2 semua guru tahun 6 boleh relaks.... cuma boleh relaks minda sahaja dari mengajar.... kerja-kerja yang lain masih banyak menanti...

Semua urusan berkaitan dengan lawatan murid UPSR ke KL & Putrajaya pada 22 - 24 sep 2011 telah selesai semua... walaupun di sekolah ini kekurangan tenaga guru lelaki... namun segala urusan ini semua dapat dibereskan....  walaupun sebelum ini tidak pernah terlibat secara langsung dalam urusan lawatan murid2... kalau sebelumnya hanya sebagai guru pengiring sahaja... namun di sini , kita yang terpaksa membuat segala urusan bermula dari awal hingga akhir..cuma urusan pengangkutan dan hotel sahaja yang diusahakan oleh GPK 1.  Alhamdullilah, semuanya telah selesai... rombongan ini telah pun selamat pergi dan sampai dengan selamat..segala pergerakan mengikut perancangan yang telah di aturkan....

Tapi ada satu lagi lawatan yang belum dibereskan iaitu rombongan melawat sekitar Kuala Terenggan yang dirancangkan pada 3 oktober 2011. Kalau nak diikutkan hati....memang rasa penat menguruskan semua ini, namun rasa kasihan pulak pada murid-murid yg tidak dapat mengikuti rombongan yg lepas... kalau sebelumnya pihak sekolah hanya memilih murid2 cemerlang dalam UPSR tapi untuk ke KT dibuka kepada semua murid tahun 6...   So telah diputuskan untuk membuat lawatan bagi 2 buah bas... terpaksa lah mengambil murid2 tahun 5 untuk memenuhi kouta lawatan ini.... semua pemilihan telah pun dibuat...semoga tidak menimbulkan sebarang masalah dikemudian hari...

Alani dan Azib paling suka kerana dapat ikut sekali lawatan.. Murid2 tahun 5 ada yg frust kerana tidak terpilih... terpaksalah menetapkan beberapa kriteria....


 

17 September 2011

Merdeka!!!!!!

Merdeka..merdeka.. merdeka... itulah laungan yang dilaungkan oleh murid2 tahun 6 sebaik sahaja selesai kertas terakhir pada petang khamis....UPSR sudah berlalu.... rasanya segala penat lelah selama ini berbaloi..... bila dah selesai semua ini..rasanya seperti terlepas dari 1001 masalah.... sudah habis kelas malam, kelas tambahan dan segala-galanya.... cuma bila time nak kuar results nanti...saat itu debaran kembali semula.....

Esok  rasanya malas nak ke sekolah.... namun selesai sahaja upsr ini... ada banyak lagi kerja2 lain yg tertunggak kerana upsr..... ..    habis sahaja UPSR... timbul pulak KSSR.... banyak lagi yag perlu dibuat... pentaksiran belum dibuat... tambahan pulak minggu ni sekumpulan nazir akan datang ke sekolah berkaitan KSSR....

06 September 2011

Debaran semakin terasa...

Hari ini dah masuk 6 September...bermakna sudah 8 hari di bulan syawal.... masa sangat pantas berlalu.... dub dab..dub..dab.... dah ke penghujung minggu....

Masa yang di nantikan semakin menghampiri... kini tinggal 6 hari lagi untuk calon UPSR menduduki peperiksaan yang akan menjelang tiba pada 13 , 14 dan 15 september ini....
Untuk anakanda, Afiq....selamat menempuh peperiksaan UPSR.. doa dan restu ummi dan abah sentiasa seiring dengan kejayaan anak-anak.... semoga dapat menjawab dengan sebaik mungkin... tunjukkan contoh yang baik untuk adik-adik..

Untuk anak-anak didikku... segala ilmu yang  termampu cikgu curahkan..semoga kejayaan akan menjadi milik kalian... berdoa dan bertawakkal ..insyaallah kejayaan akan datang setimpal dengan usaha yang dilaksanakan..amin..

01 September 2011

Hari Raya Aidil Fitri

Sambutan hari raya di sambut secara sederhana sahaja.... macam biasalah.. inilah kelebihan bagi orang yang tinggal berdekatan dengan keluarga.... Dalam satu hari raya dapat beraya di rumah bonda sendiri dan juga rumah mentua... semuanya kerana dalam satu daerah yang sama... kalau tak mesti ada yang bermasam muka untuk beraya dengan keluarga masing-masing...


Dirumah bonda

Menantu lelaki di rumah ini 3 oarng yang tidak dapat beraya bersama kerana bekerja....dua orang beraya dekat pelantar minyak di kemaman n sarawak  dan satu lagi dekat kapal..di lumut.. Walaupun kekurangan ahli namun sambutan hari raya tetap meriah walau dalam keadaan sederhana...

Adik beradik

keluarga  bersama bonda

hidangan hari raya di rumah.. lemang dan lontong




keluarga di belah mentua...rumah Cik Lah

Oleh kerana keluarga di sebelah mentua ni keluarga yang besar.... nak ambil gambar kat rumah Cik Ma terpaksa dibuat berasingan... satu untuk   geng2 perempuan dan satu untuk geng2  lelaki...


jamuan nasi dagang


tiga anak teruna

Hari raya ke-2 di rumah Cik Ma

28 Ogos 2011

Entry lepas : hasil kerja ARCA

Bertungkus lumut untuk menyelesaikan tugasan yang perlu disiapkan... terpaksa lah minta pertolongan... hasilnya memuaskan dan mendapat keputusan yang cemerlang.. tq for my hubby..


Ni proses-proses kerja yang sempat di ambil..









Antara hasil arca dari rakan-rakan yang sempat diambil...